Az utóbbi időben nagyon elszaporodtak a dupla kamerás mobilok, olyannyira, hogy már az alsó kategóriás telefonoknál is találunk ilyet. A kérdés, mi értelme van ennek?
Kezdjük azzal, hogy működik egy kamera. Van egy objektívünk, ezt látjuk a telefonon, e mögött pedig van egy szenzorunk. Az objektíven bejutó fény a szenzorra esik, amik adott számú érzékelőből állnak. Ezen érzékelők számát adjuk meg a kamera esetén megapixelben. Egy pixel egy érzékelőpont. A pixelek érzékelik a rájuk eső fény erősségét, ezt elektromos jellé alakítva pedig megmondják a képfeldoldolgozónak, hogy az adott pontban volt-e fény, és ha igen milyen erősségű. Ez így működik a fekete-fehér és a színes fényképezőknél is, azzal a különbséggel, hogy a színes megoldásoknál színszűrő is kerül a szenzor pixelei elé, így bontva a beeső képet a három alapszínre.
Van tehát egy csomó adatunk, amik mennyisége attól függ, hogy hány megapixeles a szenzorunk. Ez azonban csak a mennyiség és nem a minőség! Talán sokatoknak feltűnt már, hogy egy relatív kevés megapixelesnek eladott fényképezőgép jobb minőségű képet képes készíteni, mint egy nagyobb megapixel számú telefon. Ennek oka a képérzékelő szenzor fizikai nagyságában és az előtte lévő optika nagyságában keresendő. Minél kisebb a szenzor, annál kisebb az optika is, és minél kisebb az optika annál kevesebb fény jut a szenzorra. A kevesebb fény pedig egyenlő a gyengébb minőségű képpel.
Miért nem raknak akkor a telefonokra nagyobb szenzort és nagyobb objektívet? Azt hiszem ez egy felesleges kérdés, Ti is tudjátok a választ, nem fér el nagyobb.
Ez pedig egy felrobbantott objektív (illetve kettő)
Most azt gondolhatjátok, némi joggal, hogy meg is fejtettük a titkot, ezért van egy telefonon dupla kamera! Több kamera, több fény, jobb minőségű kép! Igazatok van, a többkamerás megoldások egyik szerepe valóban ez, a dupla szenzorra dupla annyi fény esik, emiatt sokkal kontrasztosabb, élénkebb, telítettebb és nagyobb dinamika tartományú képek készülhetnek. Azonban a történetben van még néhány csavar, hiszen a is feltűnhetett néhányatoknak, hogy sok esetben a két beépített kamera nem egyforma. Ennek vajon mi az értelme?
Kezdjük az egyszerű esettel, két teljesen egyforma kamera van a gépen egymás mellett. A két kamerába több fény esik, ez eddig stimt. De mi van még? Megduplázódik a felbontás? Nem egészen, hiszen hiába dupla mennyiségű a képpontszám, a két kamera egymástól eltolva helyezkedik el, magyarán nem ugyan azt a képet látják. a két eltérő képet szoftver segítségével kell összedolgozni, eközben keletkezik némi „hulladék” az eltérő nézőpont miatt.
Két kamera optikai zoommal a Xiaomi Mi 5X telefonon
Szóval, egyrészről több a fény, és bár nem duplázódik, de nagyobb a kép felbontása is. Van még más előnye is? Persze hogy van! Például, mivel a két kamera egymástól eltolva helyezkedik el, mint például a szemünk, képes térben látni dolgokat. Persze ehhez kell egy jó szoftver is a kamera mögé, nekünk is van, bent dolgozik a fejünkben. Ha a telefon képes térben látni, akkor „látja” azt is, hogy mi van a térben hozzá közelebb és mi van távolabb, így például képes lesz a háttérben lévő tárgyakat szépen elmosni, hogy a fotónk térbelisége jobb legyen.
Na jó, de gondolom most már azt is tudni szeretnétek, hogy miért van némely telefonon két eltérő kamera.
Nos, ha színes mind a két kamera, akkor lehet különbség közöttük a szenzorok előtt található optikában. Például megtehetjük, hogy az egyik kamera látószöge nagyobb, a másiké kisebb, így pedig a fénykép készítése közben ezek közül „választhatunk” amit mi úgy érzékelünk, mintha zoomolnánk.
Találunk olyan telefont is, amiben két színes, ám eltérő felbontású kamera van. Ilyenkor lényegében a fent már leírtak maradnak érvényben, tehát megnövekszik a dinamika-tartomány, a képek élesebbek, kontúrosabbak és részletgazdagabbak lesznek, valamint a fényes részek kevésbé lesznek hajlamosak a kiégésre.
Ez a kamera megoldás a OnePlus 5 telefonon található
Van azonban olyan telefon is, ahol az egyik kamera színes, a másik fekete-fehér, vagy mondjuk inkább úgy monokróm. Ezeknél a megoldásoknál a cél egyértelműen a minőség javítás, nem pedig az egyéb hókuszpókuszok. Fontos tudni, hogy a monokróm kamerák esetén több fény esik a szenzorokra, mint a színeseknél. Ennek oka a cikk elején említett színszűrő, ami a három alapszínre bontja a képet. mi következik ebből? Az, hogy kapunk egy zöld- egy piros- és egy kék árnyalatos képet, ezek mindegyikéről hiányozni fog a másik két alapszín. ez egyben azt is jelenti, hogy ami hiányzik, az nem jutott el a szenzorhoz, vagyis a színekre bontott képnél a képpontokra jutó fény harmadolódik.
Egy színes és egy monokróm kamera párosa a Xiaomi Mi5S Plus telefonon
A fekete-fehér megoldásnál nincs veszteség a szűrő miatt, így ezek a kamerák sokkal kevesebb fénnyel is beérik, rosszabb feltételek között is jobb minőségű képet készítenek, mint színes társaik, Csak éppen fekete-fehéret. Ha viszont szoftveresen a színes kép színinformációját és a fekete fehér kép dinamikáját, részletgazdagságát összeadjuk, akkor egy a csak színesben fényképezett képnél sokkal jobb végeredményt kapunk.
Leagoo M8 Pro – két kamerával 82 dolláros áron. Ez a belépő szint.
Végezetül megválaszolok egy kérdést, amit nem olyan rég a neten láttam. Ezt egy vérbeli troll írta, de nézzük el neki a trollkodást, mert ha a stílusbeli hiányosságokat levesszük, akkor a kérdés végül is jogos!
Szóval a kérdés így hangzott: „A fasznak két szar kamerát tenni egy telefonra, attól még a kép szar marad.” Elnézést a szóhasználatért, ez nem én vagyok. �
Szóval az a helyzet, hogy ha két gyengébb minőségű és objektívvel bíró fényképező kerül a telefonra, az valószínűleg jóval kisebb költséggel jár, mint ha egy jó minőségű fényképezőt tennénk rá. Imigyen pedig, a két kamera közel olyan jó képet készíthet, mint az egy jó. Szóval kimondhatjuk, hiába gyenge a két kamera, a két gyenge kamera még mindig sokkal jobb, mint egy gyenge kamera, és ha belefér a keretbe, akkor igenis tessék több kamerát építeni minden telefonba!
Itt találtok mindenféle és fajta dupla kamerás mobilt: Rengeteg dupla kamerás telefon