Egy kiolvasó, ami Peugeot/Citroen vonalon mindent tud, amit csak kívánhatunk!
Bizonyára járunk néhányan abban a cipőben, hogy viszonylag korosabb autónkat nincs lehetőségünk vagy szándékunk újabbra cserélni, viszont ahogy telnek múlnak az évek, egyre gyakrabban fordul elő, hogy valami miatt kigyullad a check-lámpa. Már nem a Trabantok és Zsigulik korát éljük, hogy egy csavarhúzó elég volt mindenre, ha csak egy 2000-ben gyártott autót veszek alapul, ami lassan 20 éves(!), már abban is annyi elektronika van (CANBUS rendszer, stb), hogy hiba esetén elkerülhetetlen a hibakód kiolvastatása, ami aztán segít elindulni a jó iránya a probléma megoldását illetően.
Én magam egy 2002-ben gyártott Peugeot 206 1.4 HDI-t nyúzok, mondanom sem kell, látott már szebb napokat, de összességében még teszi a dolgát, persze korából és francia mivoltából adódóan előfordul, hogy figyelmet követel magának és ilyenkor butáskodni kezd.
Ő nekem nem vált be, másnak ment ahogy kell
Volt ilyen már korábban is, meg lesz is még… Én abban a szerencsés helyzetben voltam, hogy egy kedves barátom révén (aki rendelkezik komoly diagnosztikával) probléma esetén ki tudtam olvastatni a kódot kvázi ingyen, de egyrészt így is el kellett menni egy bizonyos távolságra, másrészt időpontegyeztetés, szívesség, stb. Ha az ember tudja, megoldja magának – én ezt vallom, így megfogant bennem a gondolat, hogy saját kiolvasó beszerzésébe kezdjek.
Korábban próbálkoztam már olcsó, 2-3 ezer forintos, ELM327 típusú kiolvasókkal, amik a család többi márkájával tök jól működtek, de valahogy az én 206-ommal nem akartak szorosabb viszonyba keveredni (nem tudták elérni az ECU-t), így most úgy voltam vele, vagy egy „normális” eszközt veszek, vagy semmit.
Kicsit utána olvasgattam a fórumokon, hogy mit lenne érdemes, végül hamar irányba állítottak. Egy profi számára, akinek ez a munkája, nyilván olyan kiolvasóra van szüksége, ami a legtöbb márkával kompatibilis a lehető legkevesebb megkötéssel. Nekem viszont csak egyetlen célom volt: A Peugeot 206-tal tökéletesen működjön és minél több funkciót tudjon. A megoldást végül az alábbi eszköz személyében találtam meg, ami a hozzá való szoftverrel párosítva gyári szintű kiolvasást és funkciókat biztosít:
OBD2 Diagbox V7.83 Full Chip For Peugeot/Citron PP2000 Lexia 3
Az OBD2 Diagbox e verziója PSA csoporthoz (Peugeot/Citroen) tartozó autókhoz használható. Kiolvasókból alapvetően ugye két fajta létezik (amennyire én tudom), a vezetékes és a vezetéknélküli. Előbbi használata kevésbé komfortos, viszont stabilabb kapcsolatot biztosít, utóbbi kényelmesebb, de kell hozzá Bluetooth-képes eszköz és ha valami esetleg zavarja a jelet, az nem előnyös. Az OBD2 Diagboxot kábellel tudjuk a kiolvasásra használt berendezéshez használni. Erre a célra nyilván egy tablet vagy notebook az ideális, valamennyi akkumulátoros üzemidővel, hogy legalább annak ne kelljen madzagon lógnia. Én egy ASUS EeePC-t túrtam elő a fiók aljáról, ami erre a feladatra tökéletes. Amit tudomásul kell venni, az az, hogy az autódiagnosztika nem igazán követi Windows változatok fejlődését, a szoftverhez az ajánlott verzió Windows XP SP3, de ne rohanjunk ennyire előre, helyette tekintsük át a kiolvasó fontosabb jellemzőit!
Funkciók:
- Kiolvassa a különféle azonosítókat. Megjeleníti a vezérlőegység tulajdonságait, például modellszám, szoftver/hardver revízió, gyártó, stb.
- Kiolvassa és megjeleníti a hibakódokat: Az összes tárolt és függő hibakódot teljes leírással jeleníti meg (pl. “Rail nyomás – túl alacsony nyomás”). A program támogatja a jelentések nyomtatását és a vágólapra másolását.
- Képes törölni a hibakódokat: Ez a funkció törli az összes tárolt hibakódot és az egyéb diagnosztikai információkat.
- Automatikus átvizsgálás (teljes autós szkennelés/teszt): Felismeri az autóba telepített összes ECU-t (elektronikus vezérlőegységet) és kiolvassa az összes diagnosztikai hibakódot.
- Valós időben mért értékeket is kijelez: A program megjeleníti az élő adatokat, például a motorfordulatszámot, az akkumulátor feszültségét, a légtömegmérő adatait (kért/mért érték), a hűtőfolyadék hőmérsékletét, az üzemanyag hőmérsékletét, az üzemanyagnyomást (kért/mért érték) stb. Az adatok megjeleníthetők egyenként, vagy teljes listában (minden mért érték). A fájlba történő naplózás támogatott, ami lehetővé teszi az offline elemzést.
- Elektromos részegységek tesztelése: az eszköz aktiválja az adott működtető egységet (pl. bekapcsolja az üzemanyag-szivattyút, zárja/feloldja a kormányt, zárolja/kinyitja az ajtókat, elzárja az üzemanyagot, stb.)
Általános jellemzők:
- Modellszám: 961868
- Termék típus: Diagnosztikai eszköz
- Állapot: Új
- Szín: Fekete
- Nyelv: angol, német, francia, japán, orosz, spanyol, portugál, svéd, török, holland, lengyel, olasz, magyar, görög
- Számítógépes operációs rendszer követelmény: WIN XP, WIN 7 32bit*
Kompatibilitás:
Citroen autókhoz, beleértve a C1, C2, C3, C4, C6, C8, C-CROSSER, NEMO, BERLINGO, JUMPY, JUMPER, AX, SAXO, BX és így tovább. A C5-ös új modellekhez nem javasolt. 1995 utáni Peugeot gyártmányokhoz, de 2004-es év utáni Peugeot 307-tel a kompatibilitás nem teljes.
A csomag megrendeléstől számítva körülbelül 3 hét alatt érkezett meg, az EU Priorty Line szállítási módot választva VÁM-ot és ÁFÁ-t nem kellett fizetni. A barna kartondoboz egy szürke bubis fóliába volt csomagolva, ami ha azt néztem, hogy a pakk körbejárja a fél világot, nem tűnik egy életbiztosításnak, de aggodalmam feleslegesnek bizonyult, a doboz tartalma végülis sérülésmentesen került ki az asztalra.
A csomag tartalma:
- 1 darab kiolvasóegység OBD2 csatlakozással
- 1 darab hosszú USB kábel
- 1 darab rövid USB kábel
- 1 darab OBD2 kábel
- 1 darab akkus tápkábel
- 1 darab DVD szoftverrel: PP2000 (Peugeot), Lexia3 (Citroen)
Használat, beüzemelés
Ennél a résznél szeretném kiemelni, hogy kellő ismeretek és szaktudás hiányában (egyáltalán hol van az OBD csatlakozó az autóban, helyes összeköttetés kialakítása, szoftver megfelelő használata) kiolvasásra senkit nem bíztatunk és az ebből eredő károkéért semmilyen felelősséget nem vállalunk! Továbbá én magam is laikusként írom tapasztalataimat, amit inkább szánok élménybeszámolónak, mint iránymutatásnak!
Ugyanakkor ehhez azért nem kell diploma, megfelelő tájékozódást és utána olvasást követően annyi tudás felszedhető, hogy a hibakiolvasást el tudjuk végezni (ez persze nem egyenlő a szoftver beható ismeretével, így amiről nem tudjuk, vagy nem értjük, hogy mit csinál, azt ne babráljuk). További jó hír, hogy a kiolvasóhoz mellékelt szoftverek magyar nyelven is használhatóak. A PP2000 Peugeot gyártmányú autókhoz használható, míg a Lexia a Citroenek barátja. A termékhez két darab írott DVD-t kapunk, az egyik a 2007 előtti, míg a másik a 2009 utáni gyártmányokhoz javasolt a leírás szerint.
Mivel én egy Peugeot 206-tal használom a terméket, a PP2000 telepítését kellett véghez vinnem. Elméletileg Windows 7 alatt is megoldható a működés (XP-móddal), én azonban biztosra akartam menni, így az ASUS EeePC-re egy WinXP SP3-at telepítettem. Mivel az adott netbook optikai meghajtót nem tartalmaz, a DVD tartalmát egy pendrive-ra másoltam és így juttattam fel a gép merevlemezére.
A telepítéshez és az aktiváláshoz pontos leírást kapunk (angol nyelven), ezért ebbe nem mennék bele részleteiben, csupán néhány szóban vázolom a folyamatot (az általam vásárolt készlet alapján). Fontos: az installálás ideje alatt a PC-n ne legyen aktív netkapcsolat! A 2007 előtti modellekhez való anyagot használva a software mappán belül a PP2000_09A_21.14V1.8.5 mappát választjuk, majd az InstPC fájlt indítva telepítjük a programot. A telepítés során a kiolvasónak nem kell a PC-re csatlakoztatva lennie és a gép legyen töltőn, mert 20-30 perc, amíg a szoftver települ. Ha a telepítő végzett, indítsuk újra a számítógépet, utána csatlakoztassuk a kiolvasót és indítsuk el a programot, majd a leírás alapján végezzük el az aktiválást!
Ha helyesen jártunk el, ezt követően a program és a kiolvasó lényegében használatra kész, de érdemes elgondolkodni a frissítések telepítésén. A következő főverzió a PP2000-22.14_NEEEW mappában található, az InstPC-vel végezzük el a telepítést és az aktiválást ugyanúgy, mint az első alkalommal, majd ellenőrizzük a szoftver elindulását. Ha minden sikerült, akkor még két frissítés van hátra. Figyelem: a másik két frissítés telepítéséhez elengedhetetlen, hogy a 22.14-es főverzió frissítést feltegyük, e nélkül a két másik javítás ugyan települ, de a program nem fog megfelelően elindulni.
Szóval, ha 22.14-es főverzió rendben felment és a program indul, jöhet az Update-PP2000_24-87 mappában lévő PP2000 update V24.87 telepítő, ezt követően pedig a PP2000 update V24.99 (jelszó: Scary01). Az aktiválást nekem minden frissítést követően újra el kellett végezni. Ha az utolsó update is felment, akkor hátra dőlhetünk, immár a lefrissebb verziót használjuk.
Csatlakoztatás az autóhoz
A netbookot/notebookot teljesen feltöltött állapotban vigyük az autóba, vagy gondoskodjunk tápellátásról! A csomagban egy hosszabb és egy rövidebb USB kábel is van, ha az elhelyezkedés miatt elég a rövidebb, akkor azt használjuk, hogy ne legyen feleslegesen útban. Az eszköz OBD2 csatlakozóját csatlakoztassuk az autó OBD2 csatlakozójára (gyújtás nélkül), majd indítsuk el a programot. Adjuk meg a szükséges adatokat, majd amikor a program írja, adjuk rá a gyújtást. Első alkalommal a motorvezérlő típusának megadása is szükséges! Ha minden sikerült és kommunikál a rendszer, kiolvashatjuk a hibákat egy ilyen listába:
Az én autóm esetében a tünetek: erővesztés, megtorpanás, fordulatszám-ingadozás. Mint látható, a kiolvasás azonnal négy hibát is jelzett, melyből kettő behatárolható, kettőről pedig egyelőre csak egy számkód ad támpontot. Elsőként a légtömegmérő hibájáról akartam meggyőződni, ugyanis a valós idejű adatok megjelenésénél nyomon következő a kért- és a mért levegőhozam.
Első esetben alapjáraton, illetve annak közelében vizsgáltam az értékpárt, ami már itt eltérést mutatott. Második körben 2000-es fordulatszámot tartva haladtam 3-asban az autóval, eközben a külső hőmérséklet is emelkedett, ekkor a mért érték már a duplája volt a kért értéknek, bár ebben az időszakban motorerőben még nem lehetett komoly rendellenességet tapasztalni.
Elkezdtem padlógázokat adagolni, körülbelül a harmadik alkalomnál elő is jött a gázadás közbeni hirtelen erővesztés, mely körülbelül 2 másodpercig tartott, utána a motor tovább húzott. Sikerült elkapni a pillanatot a diagnosztikán, ekkor a kért hozam 502 mg/löket volt, a mért hozam viszont 29 mg/löket, ami igazolja az hirtelen erővesztést. Logikusan adná magát a dolog, hogy akkor rohanok a boltba új légtömegmérőt venni, csak az a gond, hogy ez a komponens nagyjából 1 éve lett cserélve. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy nem romolhatott el ismét, de mégis furcsa.
Fontos, hogy ha nem vagyunk autószerelők, illetve nem vagyunk professzorok motorunk működésében töviről hegyire, nem próbáljunk találgatni, kérjünk segítséget egy hozzáértőtől!
Én is így tettem és megkérdeztem a szerelőmet, aki akkoriban a légtömegmérőt cserélte, hogy mit gondol, mi lehet még hatással erre az értékre a légtömegmérőn kívül. Ő elmondta, hogy bár szerinte sem kizárt, hogy ismét a légtömegmérő a hibás, de egyrészt akár a kábelezéssel is lehet gond (17 éves autóról beszélünk, tehát kontakthibára mindig gyanakodni kell) valamint van még egy dolog, ami beleszólhat ezen a részlegen a működésbe, ez pedig a szívócső-nyomásérzékelő. Mivel ez még nem volt cserélve és olcsóbb is, mint a légtömegmérő, ezzel kezdem a cserét, ha nem oldja meg a gondot, akkor viszont tovább kell lépnem a légtömegmérő irányába először a kábelezéssel, és ha ott is minden rendben, akkor kénytelen leszek ismét cserélni.
A hibalistára visszatérve látható, hogy ez még csak az első probléma volt, ha ez megoldódott, utána el kell kezdenem felgöngyölíteni a második pontban látható „A befecskendező computerbe épített hűtési funkció megszakadt áramkör vagy működtető” hibát, na erről jelen pillanatban még lövésem sincs, de ha kiderül mi volt, majd megírom nektek….
Frissítve: Ha Peugeot/Citroen autótokhoz ilyen kiolvasót szeretnétek, akkor a Banggoodon beszerezhető (én is onnan rendeltem), ára jelenleg 47 dollár, ami ~ 13.700 forint. Amiért most különösen érdemes berendelni, az az, hogy EU raktárban van, így mindössze 2,7 dolláros szállítási költséggel megkapjuk a cuccot 2-5 napon belül!
A termék megvásárlásához kattints ide:
OBD2 Diagbox V7.83 Full Chip For
Peugeot/Citron PP2000 Lexia 3
Ne feledkezzetek meg róla, hogy vásárlás előtt keressetek meg minket, hogy megnézzük hol kapható a kiszemelt termék a legolcsóbban, esetleg kuponnal egybekötve, mert Csatlakozzatok Facebook oldalunkhoz és keressetek minket privátban. Csatlakozhattok Facebook csoportunkhoz is, ott pedig nyugodtan kérdezhettek új bejegyzést írva is!
Vásárlási segédlet: