A drónok népszerűsége töretlen, és mióta nem csak több százezer – millió forintért lehet őket beszerezni, hanem pár tízezer forintból is szert tehetünk egy korrekt kis gépre, az eladások egyre csak nőnek. Számtalan típusuk létezik, a minitől az egész komoly méretekkel rendelkezőkig, de ebben a kis írásban most a legnépszerűbb fajtáról esik szó, amiket a szabadban használhatunk szórakozás céljából. Ebben a cikkben nem a kis játék kategóriáról lesz szó (amivel a lakásban lehet játszani), hanem a komolyabb, szabadtéren használatos, távolsági szerkezetekről. Nos, vágjunk is bele…
A hatályos szabályok szerint a drónreptetésnek megvannak a maga kötelezettségei és szabályai, amiket be kell tartani. Készül (egy jó ideje) az új szabályozás, de amíg az nincs meg, addig kissé régi törvények alapján tudjuk csak legálisan használni az eszközünket. A szabályok szerint az UAV (pilóta nélküli légijármű) – ennek minősül minden olyan repülésre alkalmas eszköz, amelynek vezetését nem a fedélzeten tartózkodó személy végzi. Így minden merev és forgószárnyú repülőmodell, multirotoros repülőgép és a 250 gramm alatti játék is pilóta nélküli légijárműnek tekintendő – esetében kötelesek vagyunk eseti légtérigénylést kérni. Erről a 4/1998. (I.16.) Korm. Rendelet a magyar légtér igénybevételéről 1. § (3a) bekezdése rendelkezik, és az igényt a repülés előtt legalább 30 nappal kell megkérni – a katonai légiközlekedési hatóságtól (Honvédelmi Minisztérium Állami Légügyi Főosztály) – amely történhet postai úton, vagy elektronikus formában is. Az utóbbit célszerű választani, amely nemcsak egyszerűbb és kényelmesebb, hanem kérhetünk kézbesítési és olvasási visszaigazolást is. Az igénylés lebonyolításához nagy segítség lehet a Légtér.hu weboldal, ahol nemcsak regisztrálhatjuk a szándékunkat, hanem ellenőrizhetjük is már használatban lévő területeteket, illetve egyéb hasznos információk is rendelkezésünkre állnak. A regisztrálni légtérnél fontos, hogy annak koordinátáit fok, fokperc és fokmásodperc formátumban kell megadni (pl.: 47°04’49″N 018°45’56″E koordinátától számított 100 méter sugarú kör vagy 47°13’46″N 21°11’39″E; 47°13’12″N 21°12’53″E; 46°59’44″N 21° 4’36″E; 47° 2’50″N 20°58’14″E), a használni kívánt időtartamot is, amelyet UTC-ben kell megadni, valamint a légtér magasságának határait minden esetben AMSL-ben kérik, vagyis a tengerszint feletti magasságot kell megadni lábban. Az alsó határ a pilóta nélküli légijárművek esetében jellemzően a földfelszín, tehát használhatjuk a ,,GND” kifejezést, a felső határt pedig úgy kapjuk meg, ha a terepszinthez hozzá adjuk a repülési magasságot, majd a kettő összegét átváltjuk a lábban mért tengerszint feletti magasságra. A pilóta nélküli légijárművek esetében az eseti légtér felső határának nem kell 500′-ra végződni, azonban azt ne felejtsük el, hogy az ellenőrzött légtérben a légtér alsó és felső határától 500′ elkülönítést kell tartani. Példának okáért Budapest CTR területén a GND-1500′ AMSL-re kijelölt eseti légtérben a légijárművek legfeljebb 1000′ AMSL-ig emelkedhetnek. A kérelemben a példának okáért, ha az eseti légtérben a terepszint 120 méter, a repülési magasság legfeljebb 50 méter, akkor a légtér felső határa kiszámítható: (120+50) x 3,28 = 557,6 láb. 100 lábra kell kerekíteni, tehát a légtér alsó és felső határa a következőképpen alakul: GND-600′ AMSL. Kissé bonyolultan hangzik elsőre, de nyugodtan elolvasva a dolgok menetét pofonegyszerű az egész.
A drónok használatának további feltételei is vannak, amelyeket az 1995. évi légiközlekedésről szóló XCVII. Törvény szabályoz, ebben a következő pontok is szerepelnek:
- A sport, valamint magáncélú felhasználástól eltérő tevékenység esetében a pilóta nélküli légijárművel végzett tevékenységet be kell jelenteni a légiközlekedési hatóságnak, a bejelentéséhez szükséges formanyomtatvány elérhető a letöltések menüpontban. A tevékenység bejelentését elektronikus úton érdemes megtenni, a nyomtatványt és a kapcsolódó igazolásokat a [email protected] e-mail címre kell beküldeni.
- 25 kg alatt nincs szükség üzemben tartási engedélyre, légialkalmassági bizonyítványra és típusalkalmassági bizonyítványra sem.
Természetesen a légtérigényünket visszautasíthatják, ennek több oka is lehet. Vannak tiltott területek, ahol senki nem repülhet (Paks felett, repterek környéke, katonai objektumok), de ha olyan légtérrészbe kérelmezünk eseti légteret, ahová más már korábban benyújtotta a kérelmét, a hatóság a kérelmet el fogja utasítani, érkezési sorrendben történik a regisztráció. Az igénylés alkalmanként 3 000 Ft-ba kerül, ugyanakkor egyéb plusz költségek is felmerülhetnek igénylés esetén, ilyen lehet a korlátozott légtér használatára vonatkozó kérelem. Ebben az esetben a szükséges plusz kérelem eljárási díját is meg kell fizetnünk, ennek illetéke szintén 3000 Ft, de ha a repülés környezetvédelmi szempontból korlátozott légtérben történik, akkor az eseti légtér illetékén és a korlátozott légtér illetékén kívül a szakhatósági eljárási díjat is ki kell fizetni, amely még plusz 18.000 Ft. Ezt a környezetvédelmi hatóságnak kell befizetni, de ilyen területeken nem igazán engedélyezik a repülést, csak speciális esetben, “csak úgy” nem repkedhetünk felette.
Amennyiben a légtérhasználati engedélyekkel megvolnánk, és az illetékeket is megfizettük, még akkor sem vagyunk meg mindennel, ugyanis érvényes felelősségbiztosítással is rendelkeznünk kell, amely az esetleges károkozásokat fedezheti. Ennek hiányában egy szerencsétlen baleset folytán, ha kárt okozunk, akkor komoly összeget fizethetünk ki. De még így sem végeztünk teendőinkkel, mivel a tényleges repülés megkezdése előtt 30 perccel a légteret aktiválni kell, majd a repülés befejeztével le is kell mondanunk. Ezt a Budapest ATS Központnál tehetjük meg úgy, hogy jelezzük szándékunkat a határozatban szereplő telefonszámon.
Sokan vannak, akik nem tartják be ezeket a szabályokat, azoknak érdemes számolni a következményekkel. Erről az Innovációs és Technológiai Minisztérium a következő közleményt tette közzé:
“A bírság összegét a jogsértés mértékének függvényében, az érintettek körének nagyságára, a jogsértés súlyára, veszélyességére vagy károsító hatására, a jogsértő állapot időtartamára, a jogsértő magatartás ismételt tanúsítására, a bekövetkezett kár mértékére, a helyreállíthatóság lehetőségére és a jogsértéssel elért jogtalan előny mértékére tekintettel a hatóság határozza meg. Súlyosbító tényező pl. az ellenőrzött légtérben történt jogsértés, különösen, ha aktív repülés is folyt ott, és az ismételt, visszaeső vagy gazdasági érdekből elkövetett jogszabálysértés. A pilóta nélküli légijárművel elkövetett szabálysértésekért jellemzően 30 ezer forint körüli büntetéseket szabtak ki.”
Ebből is látszik, hogy ha esetleg valaki nem tesz eleget a kötelezettségnek, és a hatóság vagy egy jóakaró jelenti az engedély nélküli reptetést, sokba kerülhet egy pár perces móka is. Természetesen nem tesz különbséget a törvény a kamera nélküli és a kamerával rendelkező UAV-k között, de ha utóbbival rendelkezünk, érdemes pluszban pár dologra is odafigyelni, hogy tényleg élvezetes legyen a repülés, és később ne kelljen például bíróságra járnunk. Érdemes szem előtt tartani, amennyiben felvételt készítünk a repülés alatt, akkor a személyiségi jogokat minden esetben tartsuk tiszteletben, ugyanis ha bárkiről felvételt készítünk (nem tömegről – de itt jegyezném meg, hogy tömeg felett ne repkedjünk, eléggé balesetveszélyes), akkor az illetőnek előzetesen engedélyeznie kell a felvételt (képmáshoz fűződő jogok), illetve értelemszerűen más házba/lakásba ne nézzünk be, de még a szomszéd telkéről sem készíthetünk felvételt – hacsak előtte engedélyt nem adott rá (a legjobb írásban, így a későbbiekben elkerülhetőek a vitás helyzetek).
Léteznek egyesületek, amelyeket kifejezetten a drónos társadalom térnyerése keltett életre, érdemes lehet ezekhez csatlakozni, akik hasznos tanácsokkal láthatnak el, és sok mindenben tudnak a segítségünkre lenni, akár a biztosítás elintézésében is segítő kezet nyújtanak – persze azért nem fizetik ki helyettünk annak díját.
Amennyiben külföldön repülnénk a drónunkkal, és repülőgépen szállítanánk az, érdemes előtte tájékozódni, mivel a Budapest Airport nem engedi kézipoggyászként szállítani az eszközt, ellenben a Debrecen Airport weboldalán nincs ilyen tiltás. A külföldi célországnál a helyi jogszabályokat is érdemes átolvasni, hogy mi is vonatkozik a használatukra.
A legfontosabb persze, hogy mindenképpen balesetmentesen, felelősségteljesen, mások anyagi és személyi biztonságát, nyugalmát és privát szféráját tiszteletben tartva repüljünk!
Hasznos linkek:
Légtér.hu – Minde, amit érdemes tudni a reptetéssel kapcsolatban, illetve ellenőrizhető a légtér, és kérelem is beadható.
Magyar Nemzeti Drón Szövetség – Az egyik hazai egyesület, sok hasznos információval, képzésekkel, felelősségbiztosítást lehet náluk kötni.
Drónpilóták Országos Egyesülete – A másik legnagyobb hazai egyesület, akik szitén sok segítséget nyújthatnak a tagjaiknak.
Amennyiben szeretnél beszerezni egy ilyen eszközt, keress minket bizalommal, nagy valószínűséggel tudunk rá kupont szerezni, amivel komoly árengedményel juthatsz hozzá egy drónhoz.
Csatlakozzatok Facebook oldalunkhoz és keressetek minket privátban, illetve csatlakozhattok Facebook csoportunkhoz is, ott pedig nyugodtan kérdezhettek új bejegyzést írva is!