Amikor a felnőttből előtör a gyermeki énje… és ezt kamerával is rögzítheti..
Elsőnek szeretném leszögezni, ezt a tesztet már régen meg kellett volna írnom, de pár sajnálatos esemény miatt ezzel sikerült elcsúsznom. Megvallom őszintén, évek óta szemezek a drónokkal, nagyjából mióta alacsony áron is elérhetőek a kínaiak jóvoltából. Mindig nézegettem az akciókat, az új verziókat, hogy jó lenne egyet beszerezni, kipróbálni – elsősorban a kamerával rendelkezőket. Aztán mindig letettem róla, mert úgy voltam vele, az a pénz máshol is jól jönne – és jött is – de mindig motoszkált a fejemben, főleg kirándulásokkor, hogy egy hegy tetejéről milyen jó „szelfit” lehetne lőni. Nemrég kaptam egy lehetőséget, amivel természetesen azonnal éltem is, és kinéztem egy repülő szerkezetet magamnak – szigorúan a low-budget kategóriából. Majd érkezett a futár, egy nem túl nagy csomaggal – amiről akkor nem tudtam, mit is rejt. Átlagos mérettel, kis tömeggel, így értetlenül vakartam a fejem, mit kaphattam tesztre, elvégre nem is vártam, hogy pár hét alatt megkapom a drónt.
Kibontva a csomagot elkerekedett a szemem, úgy éreztem, idén hamarabb jött el a karácsony. A doboz mindössze 28, 5 x 19,3 x 9 centiméteres, a tömege 849 gramm. A csomagolás elején a drón képe köszön vissza ránk, mellette a típusjelzés pihen. Oldalt a főbb információkat találjuk, a jobb oldalon vannak felsorolva a típusok, ebből tudtam meg, mit is kaptam valójában. Háromféle verzióban kapható a szerkezet, ezek a kamerában térnek el, választhatunk a 720p/1080p/4k-s felbontású között, én a legnagyobb kamerával szereltet kaptam. Itt hívnám fel a figyelmet, hogy létezik Eachine E520s nevű drón is – ami annyi pluszt nyújt ehhez képest, hogy azt már GPS vevővel is felszerelték. De térjünk vissza az enyémhez, a dobozt kinyitva (feltépve) egyszerű műanyag dobozzal találjuk szembe magunkat, aminek átlátszó fedelét leemelve férünk hozzá mindenhez. A pakkban pihen maga a drón, amit már repülésre készen kapunk (RTF), a távirányító, négy darab rotorvédő, két plusz rotor, az esetleges szereléshez szükséges csavarhúzó, töltőkábel, három darab akkumulátor (ez opcionális, kérhető egy – kettő – vagy három darabbal a szerkezet), illetve a használati útmutató. Az akkukból érdemes többet beszerezni, az eszköz energiaigénye nagy, így a repülési idő elég korlátozott időtartamú.
Először szaladjunk át a szárazabb részen, kezdem a kevésbé izgalmas kiegészítőkkel. Az akkumulátorok 7,4 V-osak, 1200 mAh kapacitásúak, amiket a repülő szerkezet végébe kell becsúsztatni. Hiába nagy a kapacitása, egy darabbal a repülési idő nagyjából 10 percig tart, a visszatöltéshez pedig legalább két órára van szükség. A töltés szerencsére nem gond, a jobb oldalon találjuk a micro USB kábel csatlakozóját, így bármilyen (természetesen csak jó minőségű) kábellel és mobil töltőfejjel tudunk energiát visszapumpálni beléjük. Töltés alatt lilás-piros színben villog a beépített LED, ha teleszívta magát energiával, akkor lilásan világít folyamatosan. Amennyiben több akkut veszünk, érdemes lehet beruházni egy ilyen elosztóra, amivel egyszerre akár 4 telepet is tölthetünk. A négy rotorvédőről nincs sok mondanivaló, a használatuk erősen ajánlott, így, ha beleütközünk valamibe, van esély nekik a túlélésre. Jöjjön a távirányító, ez elég egyszerű kis szerkezet, egyszerű fekete műanyag, abból is a gyengébb fajta érzésre – azért nem vészes az anyaghasználat. Ennek mérete 14 x 7,8 x 5,8 cm, a tömege 139 gramm (183 gramm 4 db AAA elemmel, ami nem tartozék). Összesen két joystick található rajta, a bal oldalival tudjuk a magasságot szabályozni – felfelé és lefelé irányítva – illetve forogni a drónnal jobbra és balra. A jobb oldalival az előre-hátra-jobbra-balra kormányozni a gépünket. Ezen kívül még tíz gomb áll rendelkezésünkre, amikkel fel- és leszállhatunk, képet/videót készíthetünk, vagy akár 360 fokban megfordulhatunk a madárkával. Diszkréten bújik meg a töltöttséget jelző kis LED sor, amivel figyelhetjük, mikor kell a távirányítóban elemet cserélni.
Legvégére hagytam – okkal – magát a gépet, amire mindenki kíváncsi, aki eddig elolvasta ezt a cikket. Maga a drón 15 x 11 x 7,5 centiméteres összecsukott állapotban, a repülőkarokat kinyitva viszont már 31 x 35 x 9 centiméteres lesz a mérete, az üres tömege 168 gramm, az akku behelyezése után ez 230 grammra hízik. Színe szürke, és kemény élekkel operál a műanyag ház – ezzel akarták agresszívvé tenni a formáját, ami sikerült is. Elölről nézve sokaknak egy bogár jutott az eszébe, ami a két elülső lámpának köszönhető (ezek fehéren világítanak), illetve az alatta elhelyezkedő hűtőrácsnak. Ezek alatt kapott helyet a kamera, ami kézzel dönthető csupán, repülés közben ennek szöge nem állítható. Oldalt semmit nem találunk a kihajtható rotorokon kívül, míg hátul is csak az akkumulátort lehet behelyezni. Felül egyetlen ki- és bekapcsológomb pihen, illetve kék visszajelző LED-ek. A szerkezet alja lyukacsos, a gép fel tud melegedni működés közben, itt viszont tud szellőzni. Még itt található meg a micro SD kártya nyílása, amivel rögzíthetjük a repülésünket, illetve a rádió adóvevő kis kivezetése. A beépített kamera több célt is szolgál, egyfelől élőben tudjuk követni a repülésünket, mintha a drónban ülnénk, másrészről pedig lehetőségünk van felvételeket készíteni, legyen szó akár álló- akár mozgóképről. A repülést a mobilunkkal követhetjük nyomon, ehhez az Eachine FPW program használatos. Ezzel az irányításra is lehetőségünk van – ezt egyelőre még ki sem mertem próbálni. A felvételeket micro SD kártyára menti, ennek a nyílása is alul található.
Most nézzük a kamerát, mire is képes. Nekem ugye a 4k-s jutott, ami állóképeket 2560 x 1440 pixelben rögzít, videót pedig 2560 x 1440 pixelben. Halszem optika található benne, így elsőre furcsán torzíthat a kép elsőre, de ezzel tudták elérni a nagy látószöget. Ezt előnyünkre is fordíthatjuk, kissé egyedivé teszi a felvételeket. Nappal, jó (de nem erős) fényviszonyok mellett aránylag szép képeket készít. Szórt fénynél a színekel nincs nagy gond, de a világosabb részeknél kissé hajlamos a beégésre. Erős napfény esetén a színeket már kissé túltolja, a beégés már jól kivehető. Este is tettem egy kört vele, ekkor viszont az elkészült kép szörnyű lett, pixeles, zajos, sötét – így csak természetes fénynél lehet használni. A videónál is hasonló a helyzet, a kép szélei „hajlanak”, de ez a látószög miatt alakul így. A rögzített felvételek megfelelő körülmények között szépek, a színek rendben vannak. Akadást sem tapasztaltam, de ehhez jó minőségű kártya szükséges, amely legalább 20 Mbit/s írási sebességre képes.
Tulajdonképpen ennyi volt magának a drónnak bemutatása. Aránylag kicsi és könnyű a szerkezet, de a teszt lényege ugye maga a repülés, amire sort is kerítettem, szinte azonnal. Az elején leszögezném, hogy mérete és teljesítménye alapján semmiképpen nem lakásba való, csak szabadban ajánlott használni! A beüzemelése pofonegyszerű, a drónba betesszük az akkut, a távirányítóba az elemeket, ami után a bekapcsoló gombot kell hosszan megnyomni, ekkor villódzni kezdenek a LED-ek. Ezután a távirányítót kell bekapcsolni, majd a bal oldali joystickot gyorsan fel-le mozgatni 2-3 alkalommal – ezzel szinkronizáljuk őket egymáshoz, és a drónon a fények folyamatosan fognak világítani – ha villognak, akkor merül az akku, érdemes minél hamarabb leszállni. Ezzel meg is volnánk, a felszálláshoz a megfelelő gombot kell megnyomni, ekkor a szerkezet beindítja a rotorokat, és nagyjából 1 méteres magasságba emelkedik. Innen már nincs visszaút, jöhet a móka. A bal oldali karral tudjuk a magasságot szabályozni – fel-le mozgatva, míg a gép a tengelye körül elfordul, ha jobbra vagy balra térünk ki. A jobb oldali irányítókar a térbeli mozgásért felel, így tudunk előre-hátra-jobbra-balra menni. A finom mozgásokat dedikált gombok segítik, amik a távirányító elején kaptak helyet, kis nyilakkal jelölik őket. Az antennák mellett kapott helyet még két-két gomb, a bal alsó a “headless mode”, ami annyit takar, hogy mindegy merre fordul a gép eleje, az irányok állandók maradnak, feltéve, ha nem fordulunk el irányítás közben. Ezt nem igazán ajánlják a szakavatottabb drónhasználók, én is csak rövid időre próbáltam ki – zuhanás lett a vége. Fölötte találjuk a fotó/videókészítő gombot, amivel álló- vagy mozgóképen rögzíthetjük meg az eseményeket a széles látószögű kamerával. A másik oldalon – jobb oldalt – alul van a vészleállító gomb (hosszan nyomva), amivel egyben 360 fokos bukfencre is ösztönözhetjük a quadrokoptert (egyszer megnyomva a gombot). Fölötte a sebességszabályozó kapcsoló pihen, ezzel tudjuk megmondani, a maximális teljesítmény hány százalékán üzemeljenek a motorok. Alapból a legkisebb energiaszinten üzemel – ez 30%-ot jelent – de ha nem vagyunk megelégedve ennyivel, akkor 60%-ra, vagy 100%-ra is feltornázhatjuk ezt az értéket. Kezdésnek bőven elegendőnek tartom a 30%-os szintet, így is villámgyorsan mozog, és nem árt észnél lenni az irányítása közben. Tesztelés (gyakorlás) közben nekem is oda kellett figyelni minden mozdulatra, ha egy pillanatra elkalandoztam, máris a földön volt a gép. Szerencsére az ilyen eséseket – persze alacsony magasságból – egészen jól tolerálja a szerkezet, a sérült alkatrészek pedig pótolhatók, relatíve kis összegből. Nekem már 4 tartalék propeller úton is van – ez fogyóeszköz lesz, már előre látom.
Első repülésem aránylag zökkenőmentesre sikerült, ekkor nem történt semmi gond, a gép szépen repült. Mint mondtam, könnyű a gép, egy kis szél is szinte irányíthatatlanná teszi, nagyon óvatosan bánjunk vele! A második reptetésem már nem volt ilyen szerencsés, ekkor sikerült nem várt módon kapcsolatba kerülnie a drónnak a betonnal, ami meg is látszódik a gépen, de ez nem nagy sérülés a törzsön. Szerencsére, ha zuhan, akkor a könnyű súlyának hála nem ütődik nagyon a földnek, ettől függetlenül a műanyag elemek nem annyira szeretik a keményebb anyagokkal történő érintkezést. Baj esetén jó szolgálatot tehet a vészleállító gomb, amivel a komolyabb sérüléseket tudjuk megelőzni. A propellerek is hajlamosak megsínyleni az anyafölddel történő kontaktust, ezekből legyen egy pár tartalék, mivel a kis sérülés is nagyban befolyásolja az irányíthatóságot. Nekem ezek megóvása nem sikerült, így a mellékelt 2 db tartalékot fel kellett használnom. Ami majdnem sikerült is, de az egyik rögzítőcsavar sajnálatos módon eltűnt, így jelenleg a gép a földön vesztegel pótalkatrészekre várva. Ezek úton vannak, sajnos amíg meg nem érkeznek Kínából, addig pihenni kell.
A repülésről készült volna videó (a drónnal és kamerával is), de a sajnálatos események miatt ezek még nem készültek el. Amint újra a levegőbe emelkedem, ezt pótolom.
Összességében elmondható, hogy egy nagyon korrekt drónt raktak össze az Eachine-nél. Kicsi, könnyű, és még kamera is van benne. Természen az értékelésnél nem egy DJI-hoz mérem a készüléket, mindent a megfelelő helyen kell kezelni.
Leírás:
- Gyártó: Eachine
- Típus: E520
- Frekvencia: 2.4G
- Irányítás: 4 csatornás
- Gyro: 6 tengelyes
- Motor: 8 x 23 mm csiszolt Coreless
- Akkumulátor: 7.4 V 1200 mAh Li-Po
- Távirányító energiaellátása: 4 x 1.5 AAA elem (nem tartozék)
- Repülési idő: 15-17 perc
- Töltési idő: 120-150 perc
- R/C Távolság: 80-100m
- Tömeg: 280g (akkumulátorral)
- Szín: szürke
- Élőkép felbontása: opcionális, 720p/1080p, 120 ° széles látószögű lencsével
- Rögzített kép: csak SD kártyára érvényes
- 720p: fénykép/videó: 1280 x 720
- 1080p: fénykép: 1920 x 1088, videó: 1920 x 1080
- 4K: fénykép/videó: 2560 x 1440
- Memóriakártya foglalat: micro SD, maximum 128 GB-os egységet fogad
- WiFi távolság: 50-70 m
- Drón mérete: 40 x 28 x 7,5 cm (repülésre készen), 15 x 11 x 7,5 cm (összecsukva)
Jellemzők:
- Összecsukható karokkal, kis méret, könnyen hordozható
- A magasság-tartás üzemmód funkció stabil repülést biztosít
- A wifi funkcióval lehet csatlakoztatni Eachine applikációval, hogy a fényképeket, videókat rögzítsünk, vagy valós idejű képet kapjunk a kameráról
- Háromféle kamera közül választhatunk. A 720p, 1080p vagy 4K HD széles látószögű kamerával széles- és nagy felbontású képeket, videókat készíthetünk
- „Headless mode” -ban a repülés előtt nem kell módosítani a repülőgép helyzetét
- A felszállási pontra egy gomb segítségével visszatér a szerkezet
- 7,4 V 1 200 mAh akkumulátorral a repülési idő akár 17 perc
- 2,4 GHz-es interferencia-mentes technológia
- 4 csatorna, amellyel képes felszállni, leereszkedni, előre, hátra, jobbra, balra fordulni 360 °-ban
- 6-axis gyro, amely segítségéve stabilabb a repülés, és könnyen irányítható
- Három szintű repülési sebességet választhatunk (30-60-100%)
- A quadcopter törzse nagy szilárdságú, ellenálló műanyagból készült, amely könnyű és tartós.
- Funkciók: fel / le, előre / hátra, forduljon balra / jobbra, oldalirányú repülés, háromszintű repülési sebesség, 3D flip, LED-es világítás, headless üzemmód, egygombos automatikus visszatérés, magasság-tartás üzemmód, WiFi FPV, pálya repülés, kamera/videó
Csomag tartalma:
- 1 x Eachine E520 RC Quadcopter (opcionálisan választható 720p, 1080p, 4k kamerával)
- 1 x távirányító
- 7.4V 1 200 mAh Li-Po akkumulátor (opcionálisan kérhető egy-kettő-három teleppel)
- 1 x USB töltőkábel
- 4 x rotorvédő
- 2 x tartalék rotor
- 1 x csavarhúzó
- 1 x felhasználói kézikönyv
Így azt tudom mondani a legvégén, hogy nagyszerű szórakozást nyújtó kis gép az E520, a kamera pedig ad egy pluszt hozzá. Viszont tényleg nem egy gyerekjáték, a fiatalabbaknál jobb, ha egy felnőtt is jelen van, nehogy baj történjen. Alig várom, hogy újra levegőbe emelkedhessek vele, és az erről készült videókat megosszam veletek. Ha szeretnél egy ilyen repülő szörnyet, most a 4k verziót három akkumulátorral 86,99 $ (~26 000 Ft) ellenében megveheted, az EU Priority Line szállítás – ami garantáltan VÁM és ÁFA mentes csupán 0,96 $-ba (~290 Ft) kerül. A vásárláshoz kattints az alábbi linkre:
Eachine E520 Drone
A szerző értékelése
{REVIEW}
label=Overall
decimal=0
max=5
Külső=5
Kamera=3
Szoftver=4
Üzemidő=4
Ár=5
{/REVIEW}
Ne feledkezzetek meg róla, hogy vásárlás előtt keressetek meg minket, hogy megnézzük, hol kapható a kiszemelt termék a legolcsóbban, esetleg kuponnal egybekötve. Kövessétek Facebook oldalunkat és keressetek minket privát üzenetben! Csatlakozzatok Facebook csoportunkhoz is, és kérdezzetek tőlünk bátran!
Vásárlási segédlet: